Wednesday, April 6, 2011

JANGAN PUTUS ASA

 
Ramai kwn aku yang buat herbalife dulu dah berhenti. Setakat ni aku ada dua orang Supervisor yg berhenti buat bisnes ini sebab cepat sgt ptus asa. Apa yang aku tahu, diorang nakkan sesuatu dgn cepat, tanpa ada rasa up atau down.

Bagi aku up dan down dalam bisnes adalah benda biasa. Kalau kau kuat dan teruskan apa yang kau percaya boleh mendatangkan kebaikan, aku rasa semua benda boleh menjadi. Mcm itu juga dengan herbalife. Tak boleh putus asa, kena terus dan terus buat.

Takkanlah  baru buat 5 bulan dah give up pastu terus berhenti? Come on lah beb. Takkan dalam masa 5 bulan kau nak dapat RM20000. Itu kalau buat skim cepat kaya bolehlah. Menipu sana sini.


Ikut step by step, dari bawah naik ke atas. Allah dah bagi rm500 sebulan masa awal-awal buat bisnes pun dah kira bersyukur. Kena banyak2 terima kasih pada Allah. 500 tu tetap rezeki, dan tak sape tau 500 tu boleh bertujar menjadi 50000 dalam masa 2 atau 3 tahun.

Serious aku cakap. Kalau nak iktkan kecewa dan up and down ini, dah lama aku berhenti dan tak mau dengar langsung pasal herbalife. Tapi disebabkan aku tak mengalah dan terus berusaha. Aku pergi traning, pergi event, buat 3 DMO minimum, Alhamdulilah Allah nampak usaha aku tu dan beri ganjaran yang aku tak sangka-sangka.

Yoo bro, sapa sangka aku dengan atie bulan ini dah second cut GET Team. Siapa sangka beb? Tp disebbkan aku dan atie selalu ingatkan yang Allah sentiasa reward base on our effort! 




Atie selalu ckp dekat aku, "Allah akan reward dengan apa yang kita usahakan".

Yup mmg betul pun. Ak sendir dpt rasa, bila aku kerja keras, senang-senang je Allah bagi aku rezeki. Tapi kalau aku duk rilek, pastu tak kuar bagi flyers atau jmpa customer. Haram! satu customer pn ak takdapat.

Alhamdulilah, semalam aku pergi booth kat usim. Baru duduk je, tak sampai 1 jam aku bagi flyers n tarik org tuk timbang dapat satu customer. Dia nak guna utk satu bulan punya program. Senyum je aku.

Geng! Jangan putus asa. Terus berlari, teruskan usaha. Gunakan semua ruang dan peluang yang Allah dah bagi kat kita.

Aku teringat satu hadith ini dalam Sahih Muslim, dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alayhi wa sallam bersabda : “Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Kedua-duanya adalah baik. Bersungguh-sungguhlah menuntut perkara yang bermanfaat bagimu dan mohonlah pertolongan daripada Allah serta janganlah berasa lemah. Jika sesuatu menimpamu, janganlah berkata : ‘Kalau aku buat begini, pasti akan begini dan begini..’, tetapi katakanlah : Qaddarallahu ma sya’a fa’ala (Allah telahpun menetapkannya dan Dia perbuat apa yang Dia kehendaki). Sesungguhnya perkataan ‘kalau’ itu membuka kerja syaitan’.

Dlm hadith ini, Nabi shallallahu ‘alayhi wa sallam menyuruh kita supaya bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu yang memberi manfaat kepada kita, memohon pertolongan daripada Allah serta melarang kita daripada merasa lemah, malas dan berputus asa!
By the way, nak tau tak, siapa sangka malam tadi dekat HOM bangi aku dapat bawa Nenek Sedara, Mak sedara dan Jiran diorang dtg. Aku happy gile-gile, dapat bawa diorng dengar dan tau peluang yang herbalife diorng leh grab. Sebab apa aku dapat semua ini, sebab aku tak pernah putus asa dan terus berusaha..

InsyaAllah, aku target Nenek sedare aku juga jadi Supervisor this month dengan anak dia (mak sedara aku lah tu).

Tadi gak aku share experience aku buat bisnes ni awl2 naik motor dengan Ariff (Herbalife Distributor yang sangat mantap ini! Banyk belajar dari dia juga :)  ). Bagi aku, kehidupan awal kita dgn herbalife itulah yg akan buatkan kita tersenyum dan terus bersemnagat bila kita down sekarang ini. Ingat2kan kembali kenangan lalu time down, sememangnya ubat bagi kita.

Ak dah banyak sembang kt sini. Tp apa yang penting aku nak citer ialah, JANGAN PUTUS ASA! Selain jangan putus asa, TERUSKAN BERDOA KEPADA ALLAH!

Doakan aku dan atie setel GET! Ameennnnn....

1 comment:

  1. thanks .. u remind me that i have to continue for what i m doing .. ~ 

    even i m looking for the answers in the beginning and i m not getting the answers yet, i will continue to get the answers and apply it ~

    ReplyDelete