Monday, March 28, 2011

SARAPAN PAGI APA?

Assalamualaikum semua.

Dah sarapan pagi? 

Ada yang jawab dah, dan ada yang jawab belum atau tak.

Kalau ada pun, sure makan nasi lemak, mee goreng atau nasi campur! Apa nasi campur pagi-pagi ni? Haha..
Korang nak tau tak, sarapan pagi yang tak betul dan tak sihat membuatkan badan kita tak dapat tenaga dan khasiat yg secukupnya. Bukan itu saja, otak juga akan dipengaruhi kerana makanan yang tak sihat dan tak bernutrisi.
 
Sapa yang suka sarapan dengan makan nasi lemak, mee goreng, dan makanan yang banyak kabohidrat akan menyebabkan gula dalam badan akan naik. Bila gula dalam darah naik, pankreas akan keluarkan banyak insulin. Fungsi insulin utk buang gula berlebihan dalam darah, dan bila dah banyak itu sebab korang akan rasa lapar. Dan bila lapar, korang akan asyik nak makan,makan, makan, dan makan. Bila dah kerap makan, apa lagi,korang akan gemok OBESITI.


 

Itu kes yang sarapan pagi. Tapi bagi yang tak sarapan pagi, atas alasan nak diet kononnya, sebenarnya memudaratkan badan sendiri. Sedangkan, orang yang sarapan pagi lah yang boleh kekalkan berat badan! Terkejut? Itu lah taknak tanya doktor herbalife macam aku  orang yang pakar lagi..hehe

Korang nak tau. Bila korang tak sarapan, korang akan rasa lapar sepanjang hari, dan rasa nak makan dan mengunyah. Bila korang lewat sarapan, gula dalam darah akan duduk kat bahagian bawah garis normal dan biasanya korang akan rasa lapar dan kurang tenaga.(itu sebab korang rasa ngantuk dan selalu tidur kat dalam kelas kan?Macam aku dulu kat Uni hehe) So bila macam itu, korang akan terus makan,makan, dan makan macam tadi kita citer pasal orang yang sarapan, tapi srapan berat. 




Apa SARAPAN PAGI YANG SIHAT?

Kombinasi sarapan yang berkhasiat ialah telur rebus, sebiji buah oren dan semangkuk bijirin. Bersarapan dengan susu rendah lemak atau sekeping roti penuh bijirin dengan mentega kacang, potongan lobak merah dan yogurt rendah lemak juga antara amalan yang sihat  -  Ini aku amik dari Kosmo online.

Pergh banyak gila nak amik. Korang sanggup ke? Kalau aku tak sanggp. Dahlah banyak, pastu melecehkan dan amik masa nak buat satu-satu.

Then nak makan apa? haa!!

Makanlah HERBALIFE, sebab herbalife dah ada semua yang kat atas tu. Herbalife dah cukup semua makanan yang diperlukan oleh badan kita. Dahlah sedap, ringkas, banyak perisa dan sangat bagus utk sesiapa sahaja.

Menurut Kosmo lagi, Khasiat daripada sarapan telah terbukti memainkan peranan penting dalam membantu perkembangan minda dan sahsiah manusia terutama bagi kanak-kanak.

Satu daripada kajian yang menyentuh isu tersebut ialah Relationship Between Hunger and Psychosocial Functioning in Low-Income American Children yang disiar dalam Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry pada Februari 1998.

Ia membuktikan bahawa pelajar sekolah yang bersarapan setiap pagi mendapat keputusan yang lebih baik dalam ujian standard, bersikap lebih sopan dan kurang hiperaktif berbanding pelajar-pelajar yang tidak bersarapan.


Bagaimanapun, sarapan yang manis seperti bijirin yang bergula, penkek dan sirap maple biskut cip coklat perlu dielakkan kerana ia akan menyebabkan mereka cepat lapar, mudah meragam dan makan lebih banyak pada waktu tengah hari.


Cuba korang baca tulisan yang aku tebalkan tu. Sarapan pagi macam konfleks  (betul ke ejaan?), oat lah apa lah, semua tu buatkan korang cepat lapar dan membuatkan korang asyik nak makan je. Laagi2 kanak-kanak. Itu sebab badan korang cepat naik pastu cepat ngantuk. Sebab badan korang tak cukup makanan, dan nutrisi!

So utk elakkan semua masalah ini. Sarapan paling baik untuk kita semua ialah HERBALIFE! 


Kanak-kanak dan bayi pun boleh minum herbalife. SO apa lagi. Jom Minum HERBALIFE!

No comments:

Post a Comment